earthzero.blogg.se

Vi är på en resa mot noll. Noll tillväxt, noll befolkningsökning, noll utsläpp. Ingenting står stilla så det handlar om en massa små dagliga beslut.

Vi har fuckat till det

Publicerad 2013-10-26 11:55:08 i Observationer

Vi satt på balkongen och tog en öl. Min kompis och två killar jag inte tidigare träffat. Det började som en diskussion om mat som övergick till ekologisk mat och fisk. Vad är ekologisk fisk? Det finns så många nya sorters fisk som ingen av oss kände till. Kan det vara för det är den fisk som kan hittas idag? Sådant som inte fiskades eller användes för fiskprodukter hamnar idag i fiskdisken för torsken, hälleflundran försvinner? - Vi har förstört det. De övriga nickar. Vi är på väg att fiska ut haven, vi vet om det och samtidigt inte förmögna att agera. Det kändes så hopplöst bara.

Far och Flyg och Tåg

Publicerad 2013-10-26 11:45:16 i Observationer

Far och Flyg Min första flygresa ägde rum 1973. Sedan dess har det inte avtagit. Jag har uppskattat mitt resande med flyg och kommit fram till följande: Tur och retur Latin Amerika: 11 gånger Tur och retur USA: 5 gånger Tur och retur Asien: 22 Tur och retur Australien: 2 Tur och retur Mellan Östern: 4 Resor inom Europa: 20 – 30. Kanske 40 gånger. Detta är en blandning av privata resor och resor i tjänsten. De släpper ut precis lika mycket avgaser. Flyg är idag det bästa och enda sätt att transportera stora mängder människor över stora avstånd, över hav på kort tid. Tåg och båt klarar av två av dessa behov. Endast flyg klarar alla tre. Inom Europa är tåg det bästa alternativet. En resa från Sverige till Spanien kräver dock åtminstone sju byten. Restiden kan pressas ner till 26 timmar. Sedan måste sex, sju timmar läggas till för byten. Det går, men det är inte praktiskt i vår tidspressade era. En weekend resa till Barcelona skulle inte vara så rolig. Tåget lämnar Stockholms T-Central kl 17. Du anländer vid Estación Sants i Barcelona dagen därpå kl 21, lördag natt, lagom till när restaurangerna öppnar. För att vara tillbaka i Stockholm, måndag klockan 0800, måste hemresan påbörjas söndag morgon klockan 0400. Vistelsen i Barcelona skulle vara sju timmar. Inte mycket till Barcelona week-end. Detta är faktiska restider 2013. Stockholm - Köpenhamn tar 5:10 med X2000, direkt Köpenhamn - Hamburg tar 4:32 med ICE, direkt Hamburg - Basel tar 6:32 med ICE, direkt Basel - Lyon tar 3:29 med TGV, direkt Lyon - Barcelona tar 6:42 med två byten Totala restiden är: 26 timmar och 25 minuter. Hur skulle det kunna se ut i framtiden? Vad skulle jag tycka var spännande lösningar? Tänk om…resan tar 10 timmar? 2750 kilometer i 300 km/h är idag möjligt. Direkttåget till Barcelona avgår från T-Centralen klockan 8 på kvällen. På tåget finns det lekvagn, kontorsvagn och restaurang. En dag på tåget blir en dag på skola eller jobb. Tåget skapar den miljö som behövs för att vara produktiv hela vägen fram. För den enskilde så blir det som att jobba hemifrån en dag. Skillnaden är att vid slutet av dagen så du i Barcelona. Du är på plats lagom till frukost och påbörjar hemresan söndag kväll för att vara på jobbet klockan åtta på morgon. Idag är detta inte möjligt. X2000 kommer inte längre än Köpenhamn på grund skilda signalsystem. De olika snabbtågen går på olika system. I en inte allt för avlägsen framtid så reser jag med min familj tåg in i Europa. Inom 12 timmar når vi alla större Europeiska städer. KÄLLOR OCH LÄNKAR http://www.climatechangeconnection.org/solutions/Airtravel.htm http://www.sj.se http://www.bahn.com

Båtresan

Publicerad 2013-10-16 22:25:48 i Observationer

Tänk om… Min dotter och jag sitter på båten och tittar ut over Atlanten. Resan till Montevideo tar nästan två veckor. Det är sen höst och vi ska njuta av två månader av värme på södra halvklotet. Atlantica 2 har seglat rutten Europa – Latin Amerika i snart tio år. Den är en av tjugo skepp som hela tiden åker fram och tillbaka över Atlanten. Är det sant att man förr reste fram och tillbaka på en vecka? Min dotter hade så svårt att förstå hur man reste förr i tiden. Man pekade ut en punkt på kartan, köpte en flygbiljett, bokade ett hotell, blev för solbränd, låg magsjuk en dag och kom hem i tid för att jäkta iväg till skola och jobb. Så lång tid har gått att jag knappt minns. Nu reser vi bort i flera veckor. Månader. Syftet med resan är att lära, leva, vara. Vi tar med jobb och studier och lever ett liv. Båten har kontor och skola. Vi har alla uppdrag att överföra kunskap. Min dotter ska undervisa i syslöjd. Jag besöker en bostadsrättförening för att hjälpa dem ta fram och införa bra stadgar. Jag borde veta men är inte helt säker på hur båten drivs. Det är inte olja. Det är en blandning av sol. Vind. Strömmar. Väte. Stadigt. Lugnt rör sig båten söderut. Jag minns att omvandlingen från flyg till båt inte drevs i huvudsak av utsläpp och bränsle. Utbrottet av fågelinfluensan för 20 år sedan som ledde till över tio miljoner döda stoppade all flygtrafik. Man var tvungen att få stopp på smittan. Världen blev aldrig likadan efteråt. Vissa flygbolag införde karantäner vid utgång och ankomst. Tio miljoner människor från världens alla hörn kunde inte glömmas. I de flesta länder var det rika som drabbades. När företag satte fartyg i trafik, såldes det in med konceptet att njuta av karantänen. Det blev början till flygets död. Idag är haven fyllda av stora skepp och kontinenterna av långa snabbtåg. Att resa är att leva. Upplevelsen är genuin. Resan kostar en del pengar. Framförallt så är priset – och belöningen – att lära och undervisa. Det som man trodde var resans död, var i själva verket början av en helt ny värld.

Maximalt 7 ton per person och år

Publicerad 2013-10-12 07:59:49 i Observationer

Tänk om varje människa hade en begränsad mängd CO2 att släppa ut per år? Hur skulle livet bli om vi var tvugna att ta personligt ansvar för våra utsläpp?

Alla köp registreras med köpkort och omvandals till CO2. Innan fullbordat köp skickas sms ut med hur mycket CO2 köpet medför samt totalen för året.

Hur skulle du agera om ditt varje köp omvandlades till CO2? Tomater från Spanien eller Sverige? Äga bil eller hyra bil?

Omdelbart skulle olika hyrestjänster dyka upp. Det är mer rimligt att ta CO2 smällen för faktiska nyttjandet och inte för att ha en pryl i garaget.

Ett personligt CO2 tak tvingar var och en att fatta beslut vid alla konsumtion. Omdelbart skulle butiker och restauranger ordna sina varor efter utsläpp för att göra köpen enklare. Varor och tjänster med med högt CO2 försvinner helt och i vissa fall blir exklusiva presenter.

Det finns otaliga hinder för ett personligt CO2 system. Det fantastiska är att vår fantasi inte har några som helst begränsningar.

2013-10-01, klockan 0352. USA stänger

Publicerad 2013-10-02 08:03:44 i Observationer

”Amerikanska senaten har två timmar på sig att godkänna ett nytt lånetak. Det verkar inte troligt och då börjar amerikanska myndigheter att stänga ner.”

Jag hade vaknat upp plötsligt av en obehaglig dröm. Mitt i natten lyssnar jag på BBC World Service. Detta är fjärde gången på fyra år som USAs regering inte kan komma överens om budget och tar landet och hela världen som gisslan.

Är detta början till slutat av på Amerikanska demokratin? Frågan hade varit absurd får bara några år sedan. Med Sovjets fall så är det inte orimligt att fråga när nästa stormakt skall falla.

Varje gång Amerikansk inrikes politik blir slägga i debatten om ekonomi, så drabbas hela världen. Vi lever alla i ett system som drivits fram av USA. Det förtroende som USA åtnjuter är beroende av det förtroende vi har på USA att stödja det internationella handelssystemet. Inte för första gången, låter Amerikanska politiker, ideologi gå föra.

En viktig skillnad mellan stormakterna under kalla kriget var att Sovjet var tvungen att presentera alla sina lösningar i en förklädnad av socialism och statsägande. Nu har USA fallit i samma fälla. Oavsett vad som fungerar, så skall lösningen vara förklädd i privata initiativ eller militär kraft. Det handlar inte längre om att hitta den bästa lösningen. Det handlar om ideologi.

Rysk rulett förekommer i film. Detta är den verkliga versionen, där jag frågar mig själv om spelarna ens vet om de är med och spelar.

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela