earthzero.blogg.se

Vi är på en resa mot noll. Noll tillväxt, noll befolkningsökning, noll utsläpp. Ingenting står stilla så det handlar om en massa små dagliga beslut.

Läkarkonsten är olika trots att kroppen är den samma i Världen

Publicerad 2020-08-03 22:00:26 i Världen

Att resa är att uppleva skillnader mellan länder på ett kul och roligt sätt. Alla restauranger stängda i Spanien tills de öppnade för lunch kl 14 och middag kl 19. Den fasta telefonen i Frankrike med en extra hörsnäcka. Fri hastighet i Tyskland. Öar i Grekland utan gatunman.
 
Corona har dock lyft fram skillnader mellan länder på ett sätt som få trodde var möjliga. Den respekt som funntis för att länder gör olika på grund av sin historia och tradition har glömts bort. Att gå sin egen väg som Sverige gjort med Corona har gått från att vara innovativt och vågat till dumdristigt och själviskt.
 
Vår första dotter föddes i Spanien. Vår andra i Sverige. Samma process, väldigt olika system.
 
I Spanien fick vi välja läkare som vi besökte en gång i veckan. Hon förlöste vår dotter. Epidural var standard. Vi fick erfara detta när vi träffade en annan läkare som rekommenderats av en kompis. Hon kunde bara ta in oss om vi lovade att vi inte skulle föda utan bedövning på huk i ett badkar.
 
I Sverige blev vi assignerade en en vårdcentral. Vi fick skriva ett förlossningsbrev där min fru fick beskriva hur hon ville att förlossningen skulle gå till. Hon nämnde ordet epidural 10 gånger. När det väl var dags att föda så gick det inte att hitta en person som kunde sätta bedövningen. "Kanske ska du överväga att föda naturligt?" Detta var signalen för mig att kliva in. Vi hade blivit varnade att plötsligt så händer något och så är det för sent att sätta bedövningen.
 
Båda förlossningar gick tack och lov bra.
 
Vården efteråt skilldes också åt. I Spanien så var det normala att lära barnet äta pulvermat. "Amning kommer missforma brösten."
 
Vi har samma kroppar och det händer samma saker med dem och ändå så styrs läkarkonsten lika mycket av fakta som och tradition. Systemen vi bygger upp ger patienten mer eller mindre makt. Det är inte konstigt att responsen mot Corona är så olika i världen.
 
Mitt knä svullnade upp när jag var i Spanien. Kom in till läkare samma dag. Han röntgade och sa "Det är nog minisken." Fick en operationstid fyra dagar senare. "Du kommer att kunna åka skidor om tre veckor. Inga problem." En kompis tyckte jag skulle vänta tills svullnaden lagt sig. Min läkare blev inte glad när jag sköt upp operationen. Än mindre glad blev han när jag avbokade operationen helt. I och med att svullnaden gick ner började jag göra övningar och värken försvann. Hans avsked till mig: "lycka till, du kommer att komma tillbaka."
 
Jag har hittills klarat mig. Hans ord har fått mig att vårda mitt knä extra mycket. På samma sätt är jag extra varsam för att ge den Svenska metoden en chans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela