earthzero.blogg.se

Vi är på en resa mot noll. Noll tillväxt, noll befolkningsökning, noll utsläpp. Ingenting står stilla så det handlar om en massa små dagliga beslut.

Hur ser en pandemiplanerad resa ut?

Publicerad 2021-10-17 11:10:45 i Resa

Plötsligt har gränser öppnats och det syns flygplan i luften. Vi har börjat resa igen. Jag var i Italien sportlovet 2019. Det var tydligt att något var på gång. Dock missbedömande jag (och alla andra) hur snabbt det skulle sprida sig utanför Italiens gränser. Och ändå hann jag tänka igenom flera scenarion och packade utifrån dessa.

Vad har jag lärt mig? Hur skulle jag packa idag?

Detta är min det-råder-en-pandemi packlista.

1. Skor. Bra skor är alltid viktigt. Ännu mer så under en pandemi. När bussar och tåg ställs in så ska du och din familj och vänner kunna gå några kilometer för att ta buss eller tåg.

Till Italien 2019 bad jag alla i familjen packa med vandringskängor. I mitt scenario skulle vi vara beredda att vandra till grannbyn eller tas oss till Österrikiska gränsen och vandra därifrån. Vi slapp vandra.


2. Datorer. Packa för att kunna jobba och studera på distans. Se till att ha inloggningsuppgifter.All utbildning har kunnat ställas om till distansutbildning. Jobb är svårare. Många IT-jobb går bra. Serviceyrken svårare.

Till Italien packade jag med fem datorer - två för barnens skola, två för våra jobb och en privat. Oron var ett väldigt skakigt internet på hotellet.Barnen loggade på et par gånger för att lämna in uppgifter. Vijobbade några gånger men vet inte hur det hade fungerat om alla loggat på samtidigt.


3. Smart bagage. Väskor med hjul försatt enkelt dra dem. Väskor med axelband för att avlasta armar. Gärna ryggsäckar.

Vi hade helt fel packning för att tro att det skulle gå att korsa en gräns eller trängas in i en buss. Fyra par skidor, fyra par pjäxor och fyra resväskor. Det finns tyvärr inga skidresor som är lätta på bagage. Även om vi hyr utrustning så tar skidbyxor och jackor och handskar och andra kläder ganska mycket plats.


4. Handsprit. Få produkter har visat sig så nödvändiga som handsprit. Det tog slut under pandemin. Det kan ta slut igenom. 500ml plus småflaskor att ha med i fickor.

Till Italien tog jag med 2 x 500ml handsprit. Vi hade sex stycken småflaskor som vi fyllde på inför varje skiddag.


5. Apotek. Tänk att du är kvar dubbelt så länge. Medicin, linsvätska, alvedon och allergimediciner och annats som du personligen använder. Vad behöver jag för min resa x 2.

Vi missade linsvätska. Det gick att köpa så ingen panik. Vi letade efter en kräm mot svinkoppor. Svårt hitta på grund av språket.


6. Powerbank. Roamingfrihet i Europa är ett mindre mirakel. Plötsligt så kan vi nå vänner och resebyrå utan att fundera på kostnaden. Det kräver att mobilen är laddad. I kyla så laddas mobilen ut snabbare vilket är farligt vid en kris. En laddad powerbank är en bra försäkring.

Barnen har med sig två powerbanks var. 


7. Termos och flaskor. Egen termos kan fyllas med kaffe eller te eller varmvatten. Vattenflaskor fylls med vatten. Med risk för långa väntetider så är vätska nödvändigt.

Vi hade med en termos och några flaskor. Köpte extra flaskor i butik.

8. Plastlåda, plastpåsar små och clips för att tames mat och rester. Tänk på den tid hela resan tar. Inte sällan så står man i en kö när det är dags för lunch då är frukt eller smörgås perfekt för att avvärja det värsta.

Jag har med för mycket mat ofta vilket inte heller är bra. Har även fastnat på flygplatser som bara har automater och sötsaker.


9. Mobil, cash och mynt nämner jag knappt för det har de flesta med sig. 

Det mest förvirrande omplantering var att istället för långa köer och trängsel, så blev det tomt. När det händer något på en flygplats så blir resultatet trängsel.

Någon gång ska jag ut och resa igen. Förr handlade min planering om att komma iväg - hinna med planet, få med bagaget, få bra platser på planet. Hem kommer man alltid.

Pandemin lärde mig att plötsligt är det inte säkert att man kommer hem. I tid vill säga. Så packa för ett par dagar extra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela