earthzero.blogg.se

Vi är på en resa mot noll. Noll tillväxt, noll befolkningsökning, noll utsläpp. Ingenting står stilla så det handlar om en massa små dagliga beslut.

Vad säger internet?

Publicerad 2013-09-22 10:21:44 i Jorden runt

Jag har surfat runt på internet ganska intensivt på senare tid. Det finns otroligt mycket. Youtube med sina dokumentärer är väldigt tillgängligt. Det som är roligt och välgjort är inte alltid det mest informativa. Samtidigt så styrs jag av mitt mål: jag vill att det skall finnas en bra lösning. Jag letar lite för att bekräfta mina egna tankar. Farligt när det är så oklart med lösningar.
 
Informationen jag går igenom delas upp i följande kategorier:
 
Vision - En relativt positiv vision om framtiden som utgår från varning med förslag om hur vi redan sitter på lösningar som kommer att leda till en ännu bättre värld.
Varning - Symptom om hur illa ställt det är och om vi inte ändrar oss så kommer det sluta illa.
Kollaps - Det är för sent. Det handlar om hur du hanterar kollapsen inte hur du förhindrar den. En del av dessa glider in i konspirationstänkande.
Lösningar - Teorier och modeller om hur vi kan bygga om vårt samhälle så att fungerar i harmoni med människa och natur.
Bevis - Samlingsnamn för artiklar och nyheter om vad som pågår i världen idag.
Vetenskap - Vad säger vetenskapen.
Historia - Tillbakablickar.
Berättelser - Sagor, noveller och berättelser som förmedlar budskap om livet på jorden utifrån utmaningen att hantera överbefolkning,
 
Vem läser och lyssnar jag på?
Dmitry Orlov är en ryskfödd Amerikan som skrivit en bok om Sovjets kollaps och hur denna ger ledtrådar om hur USAs kollaps kommer att se ut. Väldigt underhållande med mycket svart humor. Paul Gilding, fd Greenpeace, senare konsult åt näringslivet, varnar på övertygande och trovärdigt sätt. William McDonough visar hur Cradle to Cradle kan vara lösningen till en modernt samhälle i total harmoni med naturen. Likaså talar olika spirituella ledare om hur den moderna människan tappat kontakten med jorden och sin själ och utan detta så kommer den aldrig att bry sig om jordens hälsa. Och idag läser hela världen om den starkaste tyfonen på över 40 år som närmar sig Taiwan och Kina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela