earthzero.blogg.se

Vi är på en resa mot noll. Noll tillväxt, noll befolkningsökning, noll utsläpp. Ingenting står stilla så det handlar om en massa små dagliga beslut.

Vågar du säga ifrån?

Publicerad 2020-03-24 08:29:00 i Sverige

 
Sverige är ett unikt land i dagens Europa. Vi får fortfarande röra oss fritt under eget ansvar.
 
Nu uppmanas stanna hemma. Vi uppmanas jobba hemifrån. Budskapet är solklart. Vid minsta antydan och känsla till förkylning, feber, snuva eller hosta, stanna hemma. Går symptomen bort, stanna hemma två dagar till. De flesta följer dessa anvisningar.
 
Men vad händer när någon inte gör det? Vi riskerar att hamna i karantän under tvång.
 
Som samhälle är Sverige ordnat och strukturerat. Lagar och regler finns i överflöd. Myndigheter sätter upp skyltar för att ge oss stöd i vardagen. Så väl fungerar de att vi knappt behöver prata med varandra.
 
 
 
Sedan finns det oskrivna regler som att stå till höger i rulltrappan eller att inte gå bredvid varandra på trottoaren med varsin dubbelbarnvagn.
 
Gemensamt är mångas ovilja och oförmåga att säga till en person i vänlig och välmenande ton att denne bör äta någon annanstans, flytta sig till höger så man kommer förbi och så vidare.
 
 
Denna åkomma har ett namn: De borde inse.
 
De borde inse är tre ord som säger att alla andra borde förstå att de gör fel och det irriterar mig och när jag väl säger ifrån så kommer jag låta allt annat än trelig för...de borde inse!
 
Under flera år har vi undvikit att lära oss att en på ett vänligt sätt tillrättavisa andra.
 
Jag brukar tänka på en situation jag upplevde i Spanien när jag bodde där för 20 år sedan. När vi träffades i större grupper och man inte kom ihåg namnet på en person så agerade svenskar och spanjorer på väldigt olika sätt.
 
Svensken smög iväg och frågade en annan person och med låg röst "Vad hette han?"
 
Spanjoren pratade på och mitt i en mening stannade, tittade vänligt, log och frågade, "ursäkta, vad heter du nu igen?"
 
Ingen skamm. Inget smygande. Sverige, det är dags att träna hur vi hjälper varandra.
 
Social Distancing. "Ursäkta, rekommendationen är två meters avstånd. Tack."
 
Skadar inte att vara påläst om att om smittokurvan går upp mer så kommer alla hamna i karantän med utegångsförbud och då blir dessa samtal omöjliga ändå. Vänlig ton utan sarkasm och ironi.
 
Snuviga skall stanna hemma. "Ursäkta. Jag föreslår att du åker hem då du är snuvig. Det kan vara Corona och smittsamt. Tack". Denna är svår då fler personer kommer att svara, "Det är bara allergier."
 
Träna i vänlig och lugn ton. Träna även på att bli låta dig bli tillsagd. Och hjälp andra att göra det med vänlig och bestämd ton. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela